اساسا روانشناسي تبليغات تركيبي از چندين متغير و علاقه هاي مختلف ميباشد كه قادر است مسير پيشروي رواني يك جامعه را پيش بيني كند.
در ادامه بيشتر به بررسي اين موضوع از ديد روانشناسي ميپردازيم.
منبع مقاله : روانشناسي تبليغات ويكي روان
روانشناسي تبليغات چيست؟
امروزه تبليغات تنها در مجلات، تلويزيون، راديو، روزنامه و اينترنت وجود نداشته و در واقع شامل تمام چيزهاي اطراف ما خواهند شد.
بر مبناي اصول روانشناسي تبليغات شيوه هاي مختلف نشان دادن محصولات در فروشگاه ها، رنگ و اندازه محصولات، قيمت لباس ها، رسانه ها و در كل تمام عواملي كه ميتوانند مشتري را به سمت يك محصول جذب كنند، به نوعي يك تبليغ محسوب ميشوند.
تمامي انسان ها در خريد و مصرف محصولات، تلاش دارند كه از ديگر افراد متمايز باشند
اين علاقه به خاص بودن، يكي از ويژگي هايي است كه روانشناسي تبليغاتي از آن بهره ميبرد.
پس از اثبات اين مورد، ديگر موارد مانند تمايل فردي نيز ظاهر خواهند شد.
انواع استراتژي هاي روانشناسي تبليغات
شما با شناختن شخصيت هاي افراد و طريقه خريد آنها، از طريق رسانه خواهيد توانست با نيروي بيشتري آنها را وادار به خريد محصولات خود كنيد.
افرادي كه براي خريد چند قلم كالا به فروشگاه خود رفته و با سبدي از انواع محصولات از آن خارج ميشوند، قربانيان اين نوع روانشناسي در تبليغات ميباشند.
راه هاي تبليغات در فروشگاه ها
اين فروشگاه ها براي تبليغات موثرتر، از روش هايي مانند روش هاي زير استفاده خواهند كرد:
ماده گرايي
بر اساس آناليز رواني، فروشگاه با مجبور كردن فرد به ديدن يك عكس يا شنيدن يك عبارت به صورت مكرر، او را ترغيب به خريد آن خواهد كرد.
متقاعد كردن در روانشناسي تبليغات
فروشگاه با دادن اطلاعاتي درباره يك محصول و مقايسه آن با ديگر محصولات، استدلال شهودي فرد براي خريد محصول را تقويت خواهد كرد.
فرافكني
اين روش اغلب بر روي الگو، فرهنگ و سبك زندگي افراد تمركز دارد و با تصوير محصول، به گونه اي كه با نياز هاي مشتري همخواني دارد، او را ترغيب به خريد آن ميكند.
در اين امر جامعه شناسي ابزار كليدي مورد استفاده ميباشد.
استفاده از تلقين در روانشناسي تبليغات
در اين سبك از روانشناسي تبليغات با استفاده از تكنيك هاي آناليز رواني، اقدام به خواندن ذهن خريدار خواهد كرد.
اين روش بيشتر بر روي مواردي همچون استرس، نگراني و ترس فرد تمركز خواهد داشت.
درنهايت به آنها تلقين ميكند كه با كالايي جادويي روبرو هستند كه دقيقا براي رفع نياز آنها طراحي شده است.
موفقيت در تبليغات با استفاده از روانشناسي تبليغات
اگر به دنبال روانشناسي تبليغات هستيد بايد بدانيد كه در پشت پرده تمامي سازمان هاي تبليغاتي، تصميماتي اساسي براي موفقيت در تبليغ وجود دارند.
براي هر كدام از اين تصميمات، روانشناسان تبليغاتي، با تحقيق و استفاده از دانش خود در اين زمينه، به تاثير بيشتر محصول مورد نظر بر روي بازار كمك خواهند كرد.
اصول تاثير گذار بر هدف چيني روانشناسي تبليغات
در ادامه، موارد مورد توجه اين سازمان ها در روانشناسي تبليغات ذكر شده است:
مشخصات تبليغ
رنگ ها، طرح و عكس هاي مورد استفاده.
تعداد پخش
تعداد دفعاتي كه اين محصول بايد تبليغ شود.
اين روش با وجود قديمي بودن، در بازاريابي بيشترين تاثير را دارد.
اساس اين روش، رابطه مستقيم دفعات تكرار تبليغ، با جاي گيري آن در ذهن بيننده ميباشد.
قيمت
ارزان بودن يك كالا، صرفا به معناي بيشتر بودن فروش آن نيست.
با اين حال، اين مورد، يكي از عوامل تاثير گذار در تبليغات ميباشد (نمونه اين تاثير را ميتوان در زمان حراج محصولات يك فروشگاه ديد).
كانال تبليغاتي
طريقه نشان دادن تبليغ ( تلويزيون، راديو و اينترنت)
در روانشناسي تبليغات علاوه بر موارد بالا، در تبليغات خود عواملي مانند “رده سني جامعه هدف” را نيز در نظر خواهند گرفت
علاوه بر اين، جهتي كه جامعه هدف به سوي آن در حال پيشرفت است نيز ديگر عامل مورد توجه آنها ميباشد.
در مواردي خاص نيز هويت اشخاص جامعه هدف مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
اهميت روانشناسي رنگ ها در روانشناسي تبليغات
يكي از موارد مورد توجه روانشناسان تبليغاتي، رنگ هاي مورد استفاده در تبليغ ميباشد.
زيرا بر مبناي روانشناسي رنگ ها هر رنگ داراي معني خاص و متفاوتي ميباشد:
- سفيد: اين رنگ، احساس سادگي و خلوص نيت به فرد خواهد داد.
- آبي: حس تازگي، وضوح و همچنين آرامش را منتقل خواهد كرد.
- زرد: به بيننده احساس همدردي، برونگرايي، سبك بودن، جواني و شور و نشاط تلقين خواهد كرد.
- قرمز: اين رنگ منتقل كننده احساس قدرت و تحرك به فرد ميباشد. علاوه بر اين، داراي جذابيت بالايي بوده و ذهن را تحريك خواهد كرد.
- سبز: تلقين كننده حس اميد و آرامش بوده و سمبل طبيعت ميباشد.
توجه داشته باشيد كه تمامي جزئيات يك تبليغ بسيار مهم بوده و روانشناسي تبليغاتي علمي است كه قادر خواهد بود افراد مختلف را به سمت شما و محصولتان جذب نمايد.
منبع مقاله : روانشناسي تبليغات ويكي روان