جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

رابطه افسردگي و فراموشي چيست؟

وبلاگ آموزشي سلامت ذهن و جسم

رابطه افسردگي و فراموشي چيست؟

۱۷ بازديد

افراد زيادي سوالاتي در مورد رابطه افسردگي و فراموشي دارند. اينكه افسردگي باعث بروز فراموشي مي شود يا تنها تحريك كننده آن است؟ قبلا در مطلبي مجزا به تاثير افسردگي بر بدن انسان پرداختيم اما در اين مطلب به بررسي تاثير آن بر حافظه خواهيم پرداخت. بيشتر ما گاه و بي گاه يا مكررا دچار از دست دادن حافظه خود در موقعيت هاي مختلف شده ايم. فراموشي مي تواند موجب تحريك يا نااميدي يا ترس از شروع آلزايمر گردد و فشار هاي رواني بسياري بر فرد تحميل كند.

رابطه افسردگي و فراموشي چيست؟

 اگر چه آلزايمر و دمانس مي توانند موجب تحليل حافظه و شروع فراموشي هاي بي بازگشت باشند اما علت هاي ديگري براي فراموشي مي توان برشمرد كه يكي از آن ها علل هيجاني (Emotional Causes ) است.

تاثير اضطراب بر حافظه براي همه ما روشن است

منبع: رابطه افسردگي و فراموشي چيست؟

استرس حاد مي تواند مشكل لحظه اي حافظه (momentary memory problem) ايجاد كند. در حالي كه مواجهه طولاني مدت با استرس خطرات زوال عقل را افزايش مي دهد. از نظر فيزيولوژيكي در طول تجربه هيجانات بالا (high emotional) سطح قند خون دچار اختلالاتي مي شود كه براي حفظ تعادل غدد داخلي، كورتيزول ترشح مي شود كه موجب از بين رفتن سلول هاي حافظه (memory cells) مي گردند. در مورد رابطه افسردگي و فراموشي بايد گفت كه از جمله عوامل هيجاني موثر ديگر بر حافظه، افسردگي است.

فراموشي را با تمركز اشتباه نگيريم

 افسردگي مي تواند ذهن را خسته كند و باعث بي علاقگي به محيط گردد كه به موجب آن آگاهي، تمركز و حافظه از آن رنج خواهد برد.

خلق پايين و حال روحي بد موجب عدم توجه مناسب شما به محيط و آنچه در حال وقوع است، مي شود

بدين ترتيب وقتي توجه به واقعه اي كه در حال وقوع است به مقدار كافي انجام نگيرد، يادآوري (recalling) آن نيز با مشكل مواجه خواهد شد و تصور مي شود كه فرد دچار فراموشي شده است. در حالي كه به موجب عدم توجه كافي، يادگيري يا كدگذاري (encoding) اطلاعات به درستي صورت نگرفته است و در حافظه ثبت نشده است و بازيابي با دشواري روبه رو مي شود.

به طور كلي مي توان افزود احساس غم و انده (Grief) تمركز و توجه را از محرك هاي محيطي ميگيرد و به محرك غم انگيز متوجه مي كند و در نتيجه توجه كافي براي فرد فراهم نمي كند

به علاوه اختلال افسردگي مي تواند اختلالات بسياري در انواع خواب بيمار ايجاد كند. مشكلات خواب موجب عدم يادآوري صحيح مطالب به خاطر سپرده و افزايش فراموشي مي شود كه مي تواند كار حافظه را دشوارتر كند.

رابطه افسردگي و فراموشي حقيقت دارد يا نه؟

 در مجموع تصور مي شود تغيير ناگهاني سطح هيجانات مي تواند تغييراتي اساسي در ميزان يادآوري و ناتواني در فراخواني اطلاعات موثر باشد. بارزترين تغييرات خلقي اضطراب و افسردگي هستند كه با حافظه و فراموشي در ارتباط اند و مي توانند به ضعف حافظه منجر شوند.

 

افسردگي بيش از همه با حافظه كوتاه مدت در ارتباط است و آن را متاثر مي كند و تاثيري بر انواع ديگر حافظه از جمله بلند مدت و يا حافظه حركتي ندارد. يك مطالعه در سال ۲۰۱۳ كشف كرد كه افراد مبتلا به افسردگي نمي توانند اشياء روي صفحه را كه مشابه به شيء قبلي است كه مي ديدند، شناسايي كنند.

بدين ترتيب كاهش حافظه و فراموشي را مي توان در نتيجه افسردگي دانست

در نهايت آيا افسردگي  با فراموشي ارتباط دارد؟

 هم چنين مطالعه اي در مورد رابطه افسردگي و فراموشي در ۲۰۱۵ همين نتايج را تاييد كرد و نشان داد فراموشي در حافظه كوتاه مدت مي تواند نشانه اي از افسردگي باشد.

در رابطه با رابطه افسردگي و فراموشي به طور دقيق مشخص نيست فراموشي از پيامدهاي افسردگي است و يا اينكه از نشانه هاي آنست

اما چنانكه گفته شد فراموشي همراه با افسردگي در بسياري موارد ديده شده است. البته بايد توجه داشت هر فراموشي اي منوط به افسردگي نمي باشد و تنها همزماني آن ها در تحقيقات نشان داده شده است. برخي مواقع از دست دادن حافظه ها و فراموشي ها مي تواند علل ديگري داشته باشد. پس هميشه نبايد به رابطه افسردگي و فراموشي شك كرد. از جمله كم خوابي، تغييرات دارويي و افزايش استرس و فشار روحي كه با مراجعه به پزشك مي توان در كاهش آن ها كوشيد. بايد توجه داشت بسياري از محرك هاي هيجاني كه موجب فقدان حافظه مي شوند را مي توان توسط حمايت، مشاوره، تغييرات سبك زندگي و حتي آگاهي از محدوديت ها و فشارهايي كه موجب افزايش استرس شده اند، بهبود بخشيد.

برخي از عوامل ديگري كه مي توانند بر حافظه و پيدايش فراموشي موثر باشند

  • از دست دادن حافظه در ارتباط با افزايش سن كه بسيار معمول و قابل كنترل است
  • ابتلا به رايج ترين نوع دمانس، يعني آلزايمر. آسيب هاي آلزايمر پيش رونده (progressive) و جبران ناپذير (irreparable) است
  • آسيب هاي خارجي و ضربه هاي مغزي
  • فراموشي ناشي از مصرف داروها
  • الكل و سوء مصرف دارو و تداخل دارويي
  • آسيب به مغز و اعصاب از راه بيماري هايي چون پاركينسون و MS

شما دوست عزيز و گرامي مي توانيد بمنظور استفاده از خدمات مشاوره روانشناسي آنلاين به بخش مشاوره سايت ويكي روان مراجعه كنيد و بعد از انتخاب مشاور مورد نظرتان به صورت صوتي و تصويري جلسه مشاوره برگزار نمائيد.

منبع: رابطه افسردگي و فراموشي چيست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.