جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

ليستي از مهم ترين غذاهاي استرس زا

وبلاگ آموزشي سلامت ذهن و جسم

ليستي از مهم ترين غذاهاي استرس زا

۱۴ بازديد

بيشتر از آن چيزي كه فكر كنيد غذاهاي استرس زا اطراف ما به وفور پيدا مي شوند. قبلا در مطلبي به بررسي انواع غذاهاي ضد استرس پرداختيم. اما در اين مطلب قصد داريم غذاهاي استرس زا را از ديد روانشناسي و سلامت رواني معرفي كنيم تا با دوري از آنها در كاهش استرس موفق تر باشيد.

مهمترين غذاهاي استرس زا كدامند؟

منبع: ليستي از مهم ترين غذاهاي استرس زا

شكر

اگر مي‌خواهيد استرس را كاهش دهيد، شكر يكي از اولين مواد غذايي است كه بايد از رژيم غذايي خود حذف كنيد. وقتي استرس داريد، بدن هورمون كورتيزول آزاد مي‌كند، اين هورموني است كه به ما كمك مي‌كند تا هم استرس و هم ميزان قند خون را كنترل كنيم. زماني كه غذاهاي شكر دار مي‌خوريد، قند خون بالا مي‌رود و بدن بايد كورتيزول بيشتري را براي متعادل كردن قند خون آزاد كند. مشكل اين است كه افزايش كورتيزول مي‌تواند باعث مشكلات خواب، كاهش واكنش ايمني، سردرد، و نياز شديد به غذاي ناسالم شود. علاوه بر اين، سطح قند خون به سرعت در حال نوسان است و باعث ايجاد احساساتي مي‌شود كه مشابه استرس هستند، از جمله انواع ترس و وحشت. مي توانيد با حذف غذاهاي داراي قند اضافه كه از غذاهاي استرس زا هستند، مانند شيريني، ماست طعم دار و نوشابه و همچنين با بيشتر خوردن غذاهاي مغذي و كامل، قند خون خود را ثابت نگه داريد. اين بدان معناست كه كمتر دچار نوسانات خلقي و استرس مي شويد و بدن شاداب تري خواهيد داشت.

شيرين كننده هاي مصنوعي

خود شكر به اندازه كافي بد هست اما اغلب اوقات، محصولات غذايي با چيزهاي واقعي شيرين نمي‌شوند، در عوض آن‌ها مملو از شيرين كننده هاي مصنوعي هستند. اين شيرين كننده هاي مصنوعي مي توانند منجر به مشكلات سلامتي مانند سردرد، بيماري متابوليك و بيماري هاي قلبي عروقي شوند. اما با اضافه شدن آنها به غذاهاي شيرين، باعث مي شودند شما به دنبال غذاهاي شيرين تر (و تا حد زيادي ناسالم) باشيد.

كربوهيدرات‌هاي فرآوري شده از بدترين غذاهاي استرس زا هستند

كربوهيدرات هاي تصفيه شده ممكن است براي شما خوشمزه باشند، اما آنها براي بدن شما كاري انجام نمي دهند. آن‌ها هيچ ارزش غذايي ندارند و واقعا كالري كمتري دارند. همچنين آن‌ها منجر به تغيير سطح قند خون مي‌شوند و باعث مي‌شود شما احساس افسردگي و عصبانيت كنيد. بسياري از كربوهيدرات فرآوري شده، به ويژه غذاهاي بسته‌ بندي‌ شده استاندارد، سديم بالايي دارند و علاوه بر اينكه شما را بيش از حد تشنه مي كند . سديم اضافي باعث مي شود بدن شما مايعات بيشتري را حفظ كند، كه در نتيجه قلب شما را مجبور مي كند تا تا خون بيشتري را پمپاژ كند. همچنين مي تواند فشار خون را افزايش داده و باعث احساس نفخ و عموما ناخوشايندي شود كه مطمئناَ مي تواند سطح استرس شما را افزايش دهد.

الكل از مهم ترين غذاهاي استرس زا است

عده اي عقيده دارند يك ليوان شراب ممكن است به شما كمك كند بعد از يك روز سخت، احساس آرامش بيشتري داشته باشيد، اما اين كاملا درست نيست.

الكل براي سلامتي مفيد نيست و استرس بيشتري به زندگي تان اضافه مي كنيد

به اين دليل كه نوشيدن الكل مي تواند توليد هورمون ها را افزايش دهد بنابراين احساس اضطراب و استرس بيشتري را نسبت به قبل از نوشيدن ايجاد مي كند. همچنين مي تواند فشار خون و ضربان قلب را افزايش داده و علائم استرس زا را در بدن تحريك كند. بسياري از نوشيدني هاي الكلي نيز حاوي شكر هستند، اين بدان معناست كه شما با خوردن يك ماده دو ماده ايجاد كننده استرس خواهيد داشت. ابتدا از الكل و سپس از راه شيرين كننده‌اي كه به كوكتل شما اضافه شده است. اگر شما فكر مي‌كنيد كه با نوشيدن الكل تنها استرس را كم خواهيد كرد، اين بسيار بعيد است. الكل الگوهاي خواب شما را به هم مي‌زند، بنابراين در حالي كه ممكن است راحت‌تر از حد معمول به خواب برويد، خواب عميق لازم براي احساس شادابي را نخواهيد داشت. نتيجه آن صبحي همراه با بدخلقي است و البته پر از استرس.

مصرف زياد كافئين باعث استرس مي شود

درست است كه كافئين در ليست غذاهاي استرس زا قرار دارد اما اگر نمي‌توانيد بدون نوشيدن يك فنجان قهوه كار خود را شروع كنيد، نيازي نيست كه به طور كامل قهوه را حذف كنيد.

اما اگر هر روز چندين فنجان قهوه مي‌نوشيد، احتمالا استرس زيادي داريد

كافيين بيش از حد باعث ايجاد مشكلات براي غده‌هاي آدرنالي بدن مي‌شود. به دليل اينكه سيستم عصبي را تحريك مي‌كند، كافئين مي‌تواند باعث افزايش فشار خون و ضربان قلب شود كه نهايتا احساس اضطراب را افزايش دهد. در واقع، اگر از اضطراب رنج مي‌بريد، يكي از اولين كارهايي كه بايد بكنيد، كاهش كافئين است. در نهايت مهم است كه به ياد داشته باشيد كه كافئين فقط در قهوه پيدا نمي‌شود. در انواع نوشيدني‌ها، انواع خاصي از چاي، نوشابه‌هاي انرژي‌زا، مسكن‌ها و حتي در شكلات وجود دارد.

بستني يك غذاي استرس زا است

باور كنيد بستني ممكن است دهان شما را خنك كند اما ذهنتان را آرام نمي كند. شايد براي عده سخت باشد تا بستني دوست داشتني در ليست غذاهاي استرس زا قرار گيرد اما اين يك واقعيت است. در حقيقت، غذاهايي كه شكر تصفيه شده زيادي دارند، فقط هورمون هاي استرس از جمله كورتيزول را افزايش مي دهند. اين به اين دليل است كه بدن شما نمي‌تواند از تمام شكر تصفيه‌ شده استفاده كند (مگر اينكه در حال عرق ريختن شديد باشيد)، بنابراين سطح گلوكز خون شما به سرعت كاهش مي‌يابد. از طريق "واكنش ضد گلوكز" مغز شما سطح قند خون پايين را به عنوان يك وضعيت تهديد كننده زندگي درك مي كند و كورتيزول بيشتري ترشح مي كند تا دوباره گرسنگي را تحريك كند، كه به نوبه خود، باعث مي شود احساس استرس تان ادامه يابد.

آب ميوه هاي طبيعي و غير طبيعي

براي از بين بردن اضطراب، انتخاب يك گزينه سالم ايده خوبي است، اما سريع به سراغ آبميوه نرويد. تعجب كرديد؟

آب ميوه ها برخلاف ميوه ها فاقد فيبر هضم آهسته و داراي قند و فروكتوز هستند

طبق آخرين مطالعات، افزايش  قند خون به علت گلوكز است كه باعث افزايش هورمون استرس آدرنالين مي شود و فروكتوز مي تواند نحوه واكنش مغز به استرس در سطح ژنتيكي را تغيير دهد. به عنوان يك قاعده كلي، از همه آب ميوه ها حتي آنهايي كه به طور طبيعي با ميوه شيرين مي شوند، خودداري كنيد. اگر آب براي شما كسل كننده است، پس سعي كنيد خوده ميوه را امتحان كنيد چون اب ميوه هاي طبيعي هم در ليست غذاهاي استرس زا قرار دارند.

نوشابه رژيمي

احتمالا تا حالا متوجه شده ايد كه چرا نوشابه هاي رژيمي هم در زمره غذاهاي استرس زا هستند. معمولا تصور مي شود نوشابه ها سطح استرس را پايين مي آورند. اما آسپارتام، يك شيرين كننده مصنوعي كه در بسياري از نوشابه هاي رژيمي يافت مي شود، مانع از توليد هورمون سروتونين انتقال دهنده عصبي شده است. اين مي تواند باعث بروز همه نوع بيماريهاي عصبي از جمله سردرد، بي خوابي، تغيير در روحيه و حتي استرس شود. در مورد اين گزينه هاي قندي كه در هر شيرين كننده وجود دارند اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

نمك

نمك يك روش خوب براي طعم‌ دار كردن غذا است. اما اضافه كردن بيش از حد آن بر روي وعده‌ هاي غذايي، مي‌تواند منجر به سديم اضافي در بدن شما شود كه منجر به حفظ مايعات و فشار خون بالا مي شود.

مصرف زياد نمك باعث مي‌شود استرس بيشتري بر قلب شما وارد شود

پيشنهاد مي كنيم مقاله تاثير استرس بر قلب را حتما مطالعه كنيد. براي پايين نگه داشتن ميزان سديم و استرس، هر روز كم‌تر از 2300 ميلي‌گرم نمك مصرف كنيد. براي رسيدن به اين عدد، شما بايد مقدار نمكي كه به وعده‌هاي خانگي خود اضافه مي‌كنيد را بيشتر كاهش دهيد. پس يادتان باشد نمك هم در ليست غذاهاي استرس زا قرار دارد.

گوشت هاي فرآوري

گوشت هاي فرآوري شده شامل:

  • گوشت هاي آماده در اغذيه فروشي ها
  • هات داگ
  • سوسيس
  • كالباس
  • و بيكن

هستند. براي تهيه اين محصولات خوشمزه و ماندگار در قفسه ها، توليد كنندگان آنها را با مواد نگهدارنده، سديم و مواد افزودني كه ممكن است باعث كاهش سطح انرژي شما و افزايش استرس شما شوند، پلمپ مي كنند. به همين خاطر انواع گوشت هاي فرآوري شده هم در ليست غذاهاي استرس زا قرار دارند و مصرف زياد آنها در قالب فست فود مي تواند علاوه بر سلامت بدن، سلامت روان شما را هم دستخوش تغييرات زياد قرار دهد.

چه نتيجه اي بايد گرفت؟

شايد ليست بالا خيلي مفصل و كمي گيج كننده باشد اما اطراف ما مملو از غذاهاي سالم و مفيد براي سلامت جسم و روان است. به خوبي بر تغذيه خود نظارت كنيد تا ندانسته استرس و اضطراب را وارد زندگي خود نكنيد. اگر علائم استرس را در خود، دوستان و عزيزانتان مشاهده مي كنيد بهتر از راهي براي درمان استرس هاي روزمره بيابيد. يكي از روش هاي بسيار مطمئن براي درمان استرس استفاده از خدمات مشاوره روانشناسي است كه در بخش مشاوره آنلاين سايت ويكي روان مي توانيد از آنها استفاده كنيد. به اين ترتيب شما از هر جاي دنيا مي توانيد با مشاور خود به صورت صوتي و تصويري صحبت نمائيد.

منبع: ليستي از مهم ترين غذاهاي استرس زا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.