جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟

وبلاگ آموزشي سلامت ذهن و جسم

استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟

۱۵ بازديد

استرس زنان هم مانند استرس در مردان دلايل زيادي دارد. اينكه بدانيم تعريف استرس چيست و چه تاثيراتي بر سبك زندگي ما دارد كمك شاياني به مطالعه بهتر استرس زنان خواهد كرد.

استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟

براي بروز استرس دلايل زيادي وجود دارد. معمولاَ مسائل مربوط به پول، امنيت شغلي، سلامتي و مشكلات مربوط به روابط از علت‌هاي مشترك استرس، بين زنان و مردان است. شايد براي زنان، مسئوليت‌هايي كه بر عهده مي گيرند، دليلي خاص‌ براي استرس باشد. در جامعه امروز، نقش‌هاي زنانه اغلب شامل تعهدات خانوادگي، مراقبت از كودكان و يا والدين مسن (به لحاظ آماري بيشتر خانم بودند) و مسئوليت‌هاي كاري و نقش‌هاي ديگر است. با افزايش تقاضا براي تحقق اين نقش‌ها و با فشار مهلت زماني و تعهدات برآورده نشده، زنان احساس سردرگمي كنند. به دليل اينكه آنها نمي توانند انتظارات خود و ديگران را برآورده كنند، ممكن است احساس شكست كنند.

اغلب اوقات زنان بيشتر وقت صرف مي‌كنند تا نيازهاي ديگران را برآورده كنند تا به نيازهاي خود برسند كه اين خود به بروز استرس زنان منجر مي شود

اگر زنان استرس زيادي داشته باشند ممكن است اصلا تشخيص ندهند كه نيازشان چيست.

منبع: استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟

بروز استرس زنان چطور است؟

زنان دو برابر بيشتر از مردان دچار انواع افسردگي شديد مي‌شوند. همچنين آنها تا سه برابر بيشتر مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابي يا اقدام به خودكشي هستند. دلايل اين تفاوت‌هاي جنسيتي مشخص نيست و برخي معتقدند كه اين آمار اغراق‌ آميز است زيرا زنان "حساس‌تر" هستند و به همين دليل احتمال دارد كه چنين علائمي را نشان دهند. از طرف ديگر، انواع مشاهدات حاكي از آن هستند كه اين تفاوت‌ها معتبر هستند.

استرس چه تاثيري بر سلامتي زن دارد؟

قبلا در مطلبي جدا به بررسي تاثيرات استرس بر بدن انسان پرداختيم. بيماري هايي وجود دارد كه به استرس مربوط است، اين بيماري ها در زنان در معرض استرس، در طولاني مدت ايجاد شود.

افسردگي و اضطراب منجر به استرس زنان مي شود

زنان نسبت به مردان بيشتر از اين شرايط برخوردارند و اختلالات رواني ديگر از جمله اختلال اضطراب و اختلال وسواس اجباري دارند.

مشكلات قلبي

استرس، فشار خون و ضربان قلب را افزايش مي‌دهد.

سردرد و ميگرن

سردردهاي تنشي در زنان بيشتر از آقايان است.

چاقي

زنان نسبت به مردان بيشتر در معرض استرس افزايش وزن قرار دارند.

مشكلات روده

استرس مي تواند منجر به مشكلات روده اي مانند سندرم روده تحريك پذير شود.

مشكلات بارداري

زناني كه سطح استرس بالاتري دارند نسبت به زناني كه سطح استرس پايين تري دارند دوران بارداري دشوارتري دارند.

مشكلات قاعدگي

سندروم پيش از قاعدگي يا (Premenstrual syndrome) با افزايش سطح استرس بسيار شديدتر است.

بهترين راه هاي كاهش استرس زنان چيست؟

از ديد روانشناسي راه هاي زيادي براي كنترل و كاهش استرس زنان وجود دارد. يكي از راه هاي كاهش استرس اين است كه زنان استرس را با تمرين استراتژي هاي خود مراقبتي مقابله با استرس، مديريت كنند. علائم منفي استرس خود را در هر يك از اين شش حيطه زندگي بررسي كنيد:

  • جسمي
  • عاطفي
  • روحي
  • شغلي
  • اجتماعي
  • و معنوي

راهكارهايي براي كاهش استرس در خانم ها 

دوست داريد چه چيزي در زندگي شما متفاوت باشد؟ براي دستيابي به تعادل بيشتر چه كاري بايد انجام دهيد؟ در اينجا چند پيشنهاد ارائه شده است.

فيزيكي

ورزش كردن، تمرين روش‌هاي تمدد اعصاب (يوگا، مديتيشن، گوش دادن به موسيقي آرام)، خوردن سالم (براي مثال، پيروي از رژيم غذايي مديترانه‌ اي)، زمان‌ بندي اوقات فراغت، خواب كافي (7 تا 9 ساعت / شب).

عاطفي

احساسات خود را بيان كنيد، احساسات مثبت را تكرار كنيد، به سمت عزت نفس سالم پيش رويد.

ذهني

ديدگاه مثبت، تفكر واقع‌ بينانه، نگرش انعطاف‌ پذير داشته باشيد و خلاق باشيد.

شغلي

اهداف قابل انجام را تعيين كنيد، تعادل كار در خانه را مشخص كنيد، محدوديت تعيين كنيد.

اجتماعي

سعي كنيد روابط عاشقانه را حفظ كنيد، مرزهاي سالمي ايجاد كنيد، با دوستان در ارتباط باشيد.

معنوي

معني و هدف خود را پيدا كنيد، روي حق‌شناسي تمركز كنيد، در حال حاضر بمانيد.

برنامه سلامت شخصي براي درمان استرس زنان 

يك برنامه سلامت شخصي هدفمند مي‌تواند مفيد باشد. هدف‌گذاري مي‌تواند طاقت‌ فرسا به نظر برسد. اين مراحل عملي براي شروع مناسب هستند.

اهداف تان را مشخص كنيد

هدف در زندگي يك محرك قوي است كه ميتواند استرس خانم ها را به شدت كاهش دهد. اهداف مشخصي را تعيين كنيد. در جهت درست حركت كنيد. از آنچه كه بايد انجام شود و اهداف تعيين‌ شده آگاه باشيد.

خاص باشيد

چيزي را كه مي‌خواهيد به دست آوريد، بشناسيد. هميشه بدانيد قدم بعدي چيست. اين به شما احساس آرامش مي دهد.

واقع‌ گرا باشيد

اهداف كوچكي را مشخص كنيد كه قابل‌ دسترس باشند.

منابع را مشخص كنيد

از منابع مفيد براي كاهش مشكلات احتمالي استفاده كنيد.

براي كاهش علائم استرس زنان بايد محدوديت زماني تعيين كنيد

محدوده زماني معقول و مشخصي را در نظر بگيريد. شما معمولا همه روز را وقت نداريد.

پيشرفت تان را ارزيابي كنيد

در صورت لزوم تغييراتي ايجاد كنيد زنان هميشه استرس را در زندگي خود تجربه مي كنند. يك برنامه سلامت شخصي با دوره‌هاي بهبودي و مراقبت از خود مي‌تواند به زنان كمك كند استرس خود را كنترل كنند و قادر به ايجاد تغييرات زندگي باشند.

ساير نكات مفيد براي كاهش استرس خانم ها

به دلايل بروز استرس خود خوب فكر كنيد

آيا هيچ يك از اين دلايل را بررسي كرده ايد؟ اگر اين كار را نكرده ايد چرا نه؟ در كاري كه مي خواهيد انجام دهيد، به دنبال معنا و هدف باشيد. تغيير را به عنوان يك چالش و فرصت بپذيريد، نه يك تهديد. براي كاهش استرس زنان در خود بايد روي حال تمركز كنيد. در حال حاضر بمانيد. اين مساله به نگراني در مورد آينده كمك نمي‌كند. به صداي ذهن خود گوش دهيد. باورها و نحوه تاثير آن‌ها بر زندگي را بررسي كنيد. عشق، كار و بازي را با هم ادغام كنيد. ياد بگيريد چطور در هر حوزه به طور كامل زندگي كنيد. اگر نمي توانيد اوضاع را تغيير دهيد، نحوه واكنش به آن را تغيير دهيد.

بهترين راه درمان استرس خانم ها چيست؟

راه هاي زيادي براي درمان استرس زنان در بالا گفته شد. اما اگر در مرحله اي هستيد كه علائم و نشانه هاي استرس روزمره شما را بسيار آزار مي دهد بهتر است از يك مشاور روانشناس كمك بگيريد. مشاور روانشناس مي تواند به خوبي شما را در مسير غلبه بر احساس بدتان همراهي كند. در بخش مشاوره آنلاين سايت ويكي روان مي توانيد از خدمات مشاوره روانشناسي آنلاين به صورت صوتي و تصويري از هر جاي دنيا استفاده نمائيد.

منبع: استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.